יום שבת, 2 במרץ 2013

מחשבות על קניות

התחלתי את פרוייקט אני לא קונה שום דבר עד שאני מסיימת 10 מוצרים בסוף דצמבר, כששילוב של מכירות יום שישי השחור, מכירות כריסטמס וסתם דיכאון של תחילת החורף הובילו לחוסר שליטה מוחלט על כרטיס האשראי

הפרוייקט היה כישלון מוחץ, כי לא הפסקתי לקנות, אפילו לשנייה, מצד שני, למדתי הרבה על הרגלי הקניה שלי, איפה אני נופלת, איפה קל לי וקשה לי להתאפק ואיך לעשות דיאטת קניות בצורה יותר יעילה

סיום של 10 מוצרים היה יעד הרבה יותר מידי רחוק, זה כמו להגיד "אני לא אוכל עוגה עד שארד 20 קילו" הרבה יותר יעיל יהיה לתחום יעד בזמן, כמו חודש, שבוע או חצי שנה ולא במספר מוצרים

אבל, תיעוד של מוצרים שסיימתי זה רעיון מעולה. גם כי אני זוכה לבדוק מה דעתי על מוצר בלי ההתלהבות של ההתחלה, וגם בגלל שההנאה וההתרגשות מהשימוש מתגברת ולא נעלמת אחרי הקניה

קשה לי לבזבז הרבה כסף על מוצר יקר, אבל קל לי מאוד לבזבז הרבה כסף על הרבה מוצרים זולים. כמה ימים אחרי שהכרזתי על הפרוייקט הזמנתי 11 לאקים של צ'יינה גלייז. המחיר היה מאוד זול - בערך $4 לכל לאק, אבל בכל זאת בזבזתי $50 על לאקים, $50 שהיו יכולים להיות מושקעים במשהו יותר הגיוני

סיימתי יותר מ-10 מוצרים בתקופה הזאת, למעשה היו 18 מוצרים, מתוכם רק שניים היו מוצרי איפור, והשאר היו מוצרי טיפוח. למרות הכיף של הוספת עוד צבעים, כנראה שרוב התקציב שלי יופנה לטיפוח

הקץ למבצעים! אני יכולה לעבור מלא לרצות כלום ללרצות 2 דברים בצורה נואשת בגלל שהשני בחצי מחיר. אם משהו, כל מוצר, ב-50% הנחה, אני רוצה אותו מייד. אני חייבת להפסיק לקנות 
דברים (רק) בגלל שהם במבצע. תמיד יהיו עוד מבצעים

הקץ לקניות רגשיות ברשת! אם אני נמצאת בחנות, קשה לי לקנות ביותר מ-10 או 20$ בשביל הכיף של לקנות משהו. אבל ברשת, מאוד קל לי להוציא 40$ בשביל להצדיק את מחיר המשלוח או אפילו 50$ בשביל לקבל משלוח בחינם. אני צריכה להגביל את הקניות ברשת לקניות מרוכזות של מוצרים שאני באמת צריכה או פינוקים יקרים ומתוכננים

הקץ לתוספות! כן, כן, אני מדברת בעיקר על ג'ולפ, 20$ לקופסאת הפתעות לציפורניים נראה לי כמו הוצאה סבירה. זה פחות או יותר המחיר של מניקור בסלון. אבל בין מחירות מיוחדות, חנות סודית, תוספות בשליש מחיר וכדומה, קל מאוד להוציא עוד 30$ ואיכשהו בגלל שזו תוספת, המחיר לא נרשם אצלי כהוצאה אמיתית

מותר ורצוי להתפנק בקניות רגשיות. אם הן נעשות מתוך מודעות ובמסגרת תקציב הגיוני. להתחרט ולהרגיש רע על קניות כאלו, שמטרתן לפצות על יום רע או לציין הצלחה במשהו או פשוט לשמח את עצמי זה הדבר המטופש ביותר שאפשר לעשות. לקנות ליפסטיק ב-10$ זה יותר בריא מלאכול דלי של בן אנד ג'ריס, יותר זול מארוחה במסעדה ופחות הרסני מ-4 כוסות וויסקי

אני צריכה להקפיד יותר על להבדיל בין קניות של רצון, קניות של צורך וקניות רגשיות. כל אחת מהתשוקות האלו מסופקת ע"י קניות מסוג שונה. למשל, דברים שאני רוצה זה לרוב דברים שאפשר לחכות איתם ולכן אפשר לחכות למבצע או לצבור כמה פריטים כאלו ולהזמין יחד כדי לקבל משלוח חינם. קניות רגשיות חייבות לקרות מייד, מצד שני, הצורך מסופק לגמריי גם בקניה של צללית זולה או לאק. אז אפשר לקנות במחיר מלא אבל להגביל את התקציב

רשימה של מוצרים שאני רוצה או חולמת עליהם זה רעיון טוב. לעשות ולעדכן את הרשימה זה כיף כמעט כמו לקנות, וגם, רשימה מסודרת תקל על הפיכת קניות רגשיות ליותר הגיוניות. מצד שני אין טעם לקנות רק מרשימה ומידי פעם זה עדיף לנסות משהו חדש ומשונה, ולקנות משהו שברור לי שאני אשתמש בו מעט מאוד. כל עוד זה נעשה מתוך מודעות ובמסגרת תקציב

אחרון ודי - זאת לא בעיה רצינית. כן, כיף לי לקנות קוסמטיקה ויוצא שלא פעם ולא פעמיים אני קונה מוצרים מיותרים, מוצרים שישמשו אותי מספר פעמים מועט ומוצרים זהים למוצרים שיש לי בבית. אבל אני לא מבזבזת סכומים מטורפים וזה בסדר גמור להוציא כסף על פינוקים, אפילו אם 
הם פינוקים מטופשים


מה הלאה
אתגר קניות חדש , בתקווה שיהיה מוצלח יותר מהקודם

שילבתי את מה שלמדתי על הרגלי הקנייה שלי ואלו החוקים החדשים

קבעתי תקציב של $10 לשבוע לקניות רגשיות. אם אני עולה קצת על התקציב, נגיד עד $15 (במקרה או לא במקרה, מחיר שפתון של מאק...) זה בסדר, אבל אני אנסה לא לעבור את ה-$10
אני יכולה לא לקנות שבוע אחד ואז לקנות ב-20$ אבל לא יהיו "הלוואות" של קניה ב-20$ על חשבון שבוע הבא

יש לי די הרבה מוצרים שעוד לא פתחתי או שפתחתי והשתמשתי בהם פעם או פעמיים. אני אנסה לפתוח או להכניס לשימוש מוצר חדש בכל שבוע. כך שאני לא אשתעמם מהמוצרים שאני משתמשת בהם ותהיה לי את התחושה הכיפית של שימוש במשהו חדש

אני יכולה להזמין את קופסאת ג'ולפ של החודש הבא אם היא מהממת במיוחד, אבל בלי שום תוספות

דברים שאני צריכה באמת כמו מסיר לאק או כדורי צמר גפן לא נכנסים לתקציב, אבל רק אם באמת סיימתי את מה שיש לי בבית

אני עומדת לנסות את האתגר ל-6 שבועות ואם אצליח, אעניק לעצמי פרס שאני רוצה באמת

7 תגובות:

  1. וואו, איזה פוסט נכון וחכם, שאני חושבת שמרבית מכורות האיפור יכולות להזדהות איתו.
    מאוד התחברתי לחלוקה שעשית לגבי קניות של רצון, צורך ורגשיות, ואני מסכימה איתך שבשורה התחתונה זו לא בעיה רצינית - כל עוד יודעים מתי לעצור :)

    בהצלחה באתגר שלך, הסט של OLE HENRIKSEN נראה שווה את זה!

    השבמחק
  2. יפה מאד! אני חושבת שאעבוד עם הפוסט שלך כדי לארגן לעצמי איזו תכנית יעילה. איידע אותך בהמשך!

    השבמחק
  3. פוסט מעולה וחשוב! כל הכבוד על התובנות האלה, לי לקח הרבה יותר זמן עד שהפנמתי חלק מהן... :)

    השבמחק
  4. אצלי רשימות עובדות מעולה ואני כל הזמן מוחקת/מוסיפה/מתקנת. הגעתי למצב בשנה אחרונה שאת רוב הקניות שלי אני עושה אונליין ו/או מביאים לי מארהב ואני משתדלת שהכל יהיה במבצע/לא מחיר מלא.

    השבמחק
  5. הגעתי בעקבות שיתוף של חברה אבל לא יכולתי להמשיך לקרוא - חוסר הנקודות פשוט מחרפן, סורי :P

    השבמחק
  6. לגמרי מתחברת לחלק מהדברים שכתבת, האיפוק זה ממני והאלה :(

    השבמחק
  7. כל כך אוהבת את הכתיבה שלך ומסכימה עם הגישה.

    השבמחק